To zvláštní mi však zamlčeli,
že mozek umí pojmout lehce,
ač ukryt jenom v křehké lebce,
ráj, peklo, Boha, kosmos celý…
Oscar Wilde
Řeč – Jazyk má zásadní význam pro rozvoj myšlení – kognitivní rozvoj. „Myšlení a Řeč“ se prolínají – „myslíme“ v pojmech a to „co“ myslíme, v pojmech vyjadřujeme. Jazyk je součástí „mozku“ a jeho funkcí. A je nutná spolupráce různých oblastní mozkové kůry, nervů a spojovacích drah a také podkorových oblastí, které řídí artikulační motoriku, dýchání a hlasotvorbu. Aby přenos neuronální informace probíhal efektivně musí být mozek také dostatečně myelinizován. Co to znamená? Představte si, že dětský mozek je zpočátku jako nezaizolovaný elektrický obvod, který se postupně obaluje se ochranou izolační vrstvou – myelinem, která umožňuje, že potřebné informace dorazí správnou cestou, v nejkratším čase na správné místo a následně vedou zpět potřebné odpovědi…..
A co můžeme udělat pro správný vývoj mozku? „Řeč – Jazyk“ je složitý, geneticky podmíněný systém, tzn., že ne vše jsme schopni ovlivnit. Nepoužívejme „digitální dudlíky“, nevystavujme dítě screen technologiím (mobil, tablet, televize), které významně narušují vývoj mozku. Dítě do 3 let by mělo mít nulovou expozici screens! Mezi 3 – 5 lety může být postupně exponováno od 20 – 40min., od 6 – 12 let by maximální doba expozice neměla přesáhnout 2 hodiny. Rozklikněte si dopady EXPOZICE SCREENS vliv na dětský mozek. Preferujme společné čtení knížek a vyprávění podle obrázků před vizuálními video pohádkami. Můžeme takém podpořit zrání a myelinogenezi mozku sycením omega kyselinami a vitamíny B methylcobalaminové skupiny.
Co všechno spolu musíme „v mozku“ rozvíjet, když má vývojovou poruchu řeči? Vše vidíme na obrázku, který přibližuje systém 4 základních jazykových rovin. Rozklikněte si: obrázek mozek a řeč
Lexikálně – sémantická jazyková úroveň: To znamená všechna slova, která známe a při komunikaci používáme – aktivní i pasivní slovní zásobu. Rozvoj slovní zásoby u zdravého dítěte začíná kolem desátého měsíce věku. Nejprudší nárůst je kolem třetího roku a je to přes tisíc slov. Měla by být rovnoměrně rozvrstvena ve všech slovních druzích. V šesti letech je slovní zásoba až 3 tisíce slov. Úroveň slovní zásoby hodnotíme standardizovaným diagnostickými testy.
Morfologicko – syntaktická: Zahrnuje gramatiku a syntax. To znamená správné gramatické tvoření slov, flexi a deklinaci – skloňování slov a časování sloves a větnou skladbu. Rozvoj flexe začíná mezi 2 a 3 rokem. Dítě do 2,5 let tvoří jednoduché věty, ptá se „Co to je“. Do 3,5 let osvojuje gramatickou stavbu vět, ptá se „Proč“. Ještě ve 4 letech se u dítěte vyskytují fyziologické dysgramatismy – vývojově přirozené odchylky od správných gramatických tvarů. Kolem 6 let by se dítě již mělo vyjadřovat v souvětích bez dysgramatismů.
Foneticko – fonologická: výslovnosti, osvojování hlásek mateřského jazyka. Schopnost fonematické diferenciace – sluchového rozlišování hlásek, pamatování slyšeného. O vývoji výslovnosti hlásek se můžete více dočíst na tomto odkazu po rozkliknutí VÝSLOVNOST – Artikulační a Fonologické poruchy.
Pragmatická jazyková rovina: schopnost funkčního užití řeči k dorozumívání při interakci a vedení dialogu. Tuto oblast mají nejsilněji postiženou děti s autismem.