Senzomotorická integrační terapie – vestibulární systém a propriocepce jsou významné složky v komplexní rehabilitaci poruch řeči.

Tipy na pomůcky pro rozvoj rovnováhy a propriocepce:
Závěsný vak LILI – růžovo/šedý | e-shop MAXMAX.cz + obdobné pro chlapečky:
Závěsné houpací křeslo, zelená, SIESTA TYP 1 | eu-nabytek.cz
PARADISO – Dětská houpačka Swing 2v1 | Sparkys
Muffik – MUFFIK
Ortopedické podlahy MUFFIK DUHA set 8ks – SPOKONOŽKA.cz (spokonozka.cz)
Dětská Montessori balanční houpačka YUPEE (benlemi.cz)
Houpací a balanční prkno duhové | ELIS DESIGN
Zahradní houpačka Rainbow barevná 60 cm – Houseland.cz
Little Tikes Houpací pejsek – modrý | MALL.CZ
Dětský surf | SprávnáHračka.cz | SprávnáHračka.cz | pomůcky pro pohybové hry a motorický rozvoj dětí, vzdělávací pomůcky a didaktické hračky pro mateřské školy, školní družiny a dětské koutky (spravnahracka.cz)
Masážní ortopedická podložka „Puzzle Mix“ 6 modulů| Ortek
sada senzorických kuliček 10 ks – – Megaknihy.cz (vhodné při taktilní, hmatové přecitlivělosti)

Tipy na cvičení pro rozvoj rovnováhy v domácím prostředí
(Na počátku je povídání, ukázky cvičení asi od 3tí minuty…)
How to improve your child’s balance? [The best 57 balance activities for kids] (youtube.com)
Skákací kruhy Hopscotch – – Megaknihy.cz

Senzomotorika pro batolátka
Dětská vodní podložka – mořský svět 2 (onlinehrackarstvi.cz)
Dětská vodní podložka s kontrastními černobílými vzory (onlinehrackarstvi.cz)
LEADSTAR Kojenecká zrcadlová hračka, skládací dětská hračka, na břiše, senzorická hračka s černobílým kontrastním vzorem, ABC abeceda Montessori hračka pro děti 0, 3, 6, 12 měsíců, chlapec, děvčata : Amazon.de: Hračky a hry

Edukační motorické hračky
Sada naučných hraček pro miminka 0–⁠6 měsíců – edukativní box | eliNeli
Sada naučných hraček pro miminka 7–⁠12 měsíců – edukativní box | eliNeli
Sada naučných hraček pro děti od 1 roku (13–⁠18 měsíců) – edukativní box | eliNeli
Sada naučných hraček pro děti od 1,5 roku (19–⁠24 měsíců) – edukativní box | eliNeli
Sada naučných hraček pro děti od 2 let (25–⁠36 měsíců) – edukativní box | eliNeli

Typy na rozvoj jemné motoriky rukou
Playbio Fantacolor Baby – – Megaknihy.cz
První mozaika, motiv doprava | Bambule Království hraček
Pixel Baby (kufřík) – Megaknihy.cz
Puzzle akademie – Hmatík – Kvído (kvido.cz)
Kreslení…. Nespěchejte na malování s klasickými pastelkami. Malé děti potřebují kreslící potřeby uchopovat celou dlaní, nebo špetkově všemi prsty. Především pro ně dooporučujeme:
Voskovky Colorino STAR – 6 barev – SEVT.cz Pozvolna přechod na:
CARIOCA dětské voskovky Teddy Crayons 6 ks – Megaknihy.cz nebo obdoba:
Magická voskovka – 6 barev – SEVT.cz
Zajímavá smyslová alternativa jsou:
Voskovky prstové 6 barev Color Kids DELI EC20790 – – Megaknihy.cz

Obecně je vhodné je malovat na větší svislou plochu, aby pohyb vycházel od ramene a procházel celou horní končetinou, zabráníte tak nerovnoměrně zvýšenému napětí v dlani.
Pokud již dítě zvládne bez zvýšeného svalového napětí tridigitální (tříprstový) úchop, volte silné trojhranné pastelky, nebo fixy
Fixy Stabilo Trio Scribbi | DYS-centrum® Praha z. ú. (dyscentrum.org)
Kores Trojhranné voskové pastelky Krayones Jumbo – 12 barev – SEVT.cz
Pokud se správný úchop ne a ne a nedaří, použijte speciální násadku na měkkou tužku
Nástavec Pinch Grip | DYS-centrum® Praha z. ú. (dyscentrum.org)
Nástavec TPG | DYS-centrum® Praha z. ú. (dyscentrum.org)

————————————————————————————-
ŘÍZENÝ PROGRAM SENZOMOTORICKÉ TERAPIE (Kučera, Fritzlová)
Přehled rehabilitačních pomůcek a možností cvičení:

Podlahový surf
Varianty cvičení:
I. Jízda v pokleku, či dle volby dítěte
II. Jízda na břiše/ „pilot“, odrážení volně. (Landa, TLR)
III. Jízda na břiše/ „pilot“, odrážení řízené obě HK současně, postupný přechod na střídání HK kontralaterálně (Landau, TLR)
IV. Dítě je v pokleku schoulené pasivně, terapeut/ rodič vede jízdu ve směrech ve předu, vzad, vpravo, vlevo. Poznej (pojmenuj) ukaž směr jízdy s vyloučením zraku.
V. Dítě klečí a přitahuje se po laně k danému bodu
RHb. cíl: Stimulace vestibulárního aparátu s propriocepcí s omezením gravitační zátěže, vytváření motorického středu těla (těžiště na simfízu). Bilaterální integrace, kontralaterální zapojení horních končetin (hemisferální spolupráce).

Propriocepce + hmat
Varianty cvičení:
I. Obkreslení postavy.
II. Kamínky – 1. Pokládat na části těla, 2. kamínky v úrovni krku, prsou, břicha – ukaž horní, dolní prostřední. 3. Přetáčení za kamínkem s fixací dolních končetin, úchop přes střední rovinu.
III. Krátká x dlouhá špejle – rozpoznej s vyloučením zraku.
IV. Dotýkáme se prstem definovaného místa na těle (zavřené, otevřené oči, vleže s přechodem střední čáry těla), „překročení“ střední osy těla.
RHb. cíl.: Proprioceptivní stimulace. Hranice těla. Pojmenování částí těla – orientace v tělovém schématu( percepčně kognitivní chápání těla (teprve procítění jednotlivých částí těla umožňuje uvědomění tělového schématu na kognitivní úrovni). Přechod přes osu těla/ střední rovinu. Otáčení, úchop přes střední rovinu.

Hluboká tlaková masáž
Varianty cvičení:
I. Hluboká tlaková masáž overballem
II. Hluboká tlaková masáž – „noření končetin“ (kamínky, písek, fazolky)
RHb. cíl.: Stimulace společných drah hmat + propriocepce

Balanční polokoule (použití z obou stran)
Varianty cvičení:
I. 1 polokoule – „protáčení“ a houpání s oporou druhé osoby. První způsob: Rodič vede a dítě je houpáno. Druhý způsob: Rodič dělá oporu a aktivní je dítě. 2 polokoule – přenášení váhy z jedné na druhou, protáčení (rodič je opora, dítě je aktivní)
II. 3/4 polokoule – přešlapování z jednotlivých polokoulí (vpřed/vzad). Rodič je opora, dítě je aktivní.
RHb. cíl: Základní posturální tonizace při cvičení s jednou polokoulí (když rodič aktivně vede dítě), zesílené čití chodidla (plantár. reflex), dynamická postura, motorická koordinace dolních končetin s akcentací na zátěž vestibulárního aparátu a propriocepce. U všech variant cvičení je důležité dívat se vpřed, nikoliv na zem (nejčastější chyba)

Balanční desky
Varianty cvičení ve stoji
I. Pravolevé houpání
II. Předozadní houpání
III. Pohyb s vychýlením a fixací pohledu do stran a vpřed
IV. Pohyb se zapojením pohybu horní končetiny ve směru pohledu

Varianta cvičení v sedě pro pravolevé houpání.
RHb. cíl: vytvoření smyslového středu těla, dynamická posturální koordinace, zvýšená zátěž vestibulárního aparátu a propriocepce. Při současném zapojení horních končetin a vychýlením pohledu – podporuje vyhasínání AŠTR. Propojení na reflexní úrovni: ruka-oko, oko-ucho. Houpání v sedě/ pohyb vycházející z boků – stimuluje vzpřímení horní části těla.

Bungee houpačka
Varianty cvičení:
I. Kolébání, houpání,
II. Odrážení,
III. Cílené přeskoky (přes střed apod.)
IV. Současné manipulace horních končetin
RHb. cíl: Bazální stimulace vestibulárního aparátu bez gravitační zátěže. Proprioceptivní stimulace. Stimulace chodidel. Stimulace posturálního svalového systému (od centra k periférii). Svalová koordinace, osovost, směrovost.U jedinců s motorickým postižením a problémy s gravitací zážitek z pohybu ve vzpřímené poloze. Bilaterální integrace, smyslová integrace.


Chůze po smyslových šestihranech bez převýšení
RHb. cíl: Stimulace vestibulární systém s propriocepcí. Dynamická koordinace hrubé motoriky. Různé povrchy šestihranů zesilují čití chodidla – hmat. Smyslová integrace. (Plantární reflex)

Přeskoky po smyslových kamenech s převýšením a různým sklonem kamenů
RHb. cíl: Akcentace zvýšené zátěže na vestibulární aparát a proprioceptivní složku. Zesílení vjemu různých textur povrchů – hmat. Smyslová integrace. (Plantární reflex). Dynamická koordinace hrubé motoriky. Odhad vzdálenosti a vnímání výškového rozdílu – přímá stimulace proprioceptivní dráhy tractus spinocuneocereberallis (význam pro motorické učení s odlišnou výškou stupňů)

Chůze smyslové šlépěje (červené nožičky s výstupky) – zúžená báze
Varianty cvičení:
I. Přechod přes šlépěje bez zapojení HK.
II. Přechod přes šlépěje se současným zapojením horních končetin.
RHb. cíl: Stimulace vestibulární systém s propriocepcí. Zesílení vjemu přes chodidlo – hmat. (Plantární reflex). Smyslová integrace. Integrace a koordinace horní /dolní polovina těla

Chůze smyslové šlépěje s výstupky – úzká báze
RHb. cíl.: Stimulace vestibulární systém s propriocepcí. Zesílení vjemu přes chodidlo – hmat. (Plantární reflex). Smyslová integrace.

Chůze po zúžené bázi – balanční chodníčky kombinované.
Varianty cvičení: Pevná základna (dřevěné lišta), měkká základna (role papíru, zúžený profil zátěžového koberce),
vyvýšená měkká základna (polystyrenové vyvýšené desky).
RHb. cíl.: Vestibulární stimulace s propriocepcí. Dynamická koordinace hrubé motoriky. (Plant. ref)

Mobilní labyrinty velké
Varianty cvičení:
I. Využití pro dolní končetiny (DK)
II. Využití pro horní končetiny (HK)
RHb. cíl: Zesílení vjemu a koordinace DK. Integrace dolní a horní polovina těla. Koordinace HK. Hemisferální spolupráce/ bilaterální integrace.

Hmatové boxy „Krabičky“
Varianty cvičení:
I. Využití pro horní končetiny (HK)
II. Využití kombinace dolní končetiny (DK) + HK
RHb. cíl: Integrované spolupráce dolní a horní polovina těla / integrace vjemů HK + DK. Smyslová integrace. (Palmární + plantární reflex)

Hmatové lišty
Varianty cvičení:
I. Vyloučení zraku
II. Integrace zraku – na základě hmatového podnětu, vyhledat zrakem danou texturu.
RHb. cíl: Hmatová stimulace, smyslová integrace.


Propriocepce s vyloučením hmatu
Varianty cvičení:
I. Zátěžové válce, porovnávání tíhy
II. Cílené přibližování prstů, nebo dlaně k definovaným částem těla s vyloučením dotyku a zraku.
RHb. cíl.: Proprioceptivní stimulace.

Propojení základních vývojových mezníků hrubé motoriky a orofaciálního komplexu od narození do 5ti let

Hrubá motorikaČelistRtyJazyk
Raný vývoj
do 6. měsíce
– Reflexní odpovědi na klíčové smyslové stimuly (facilitují motorické reakce)
– Primární reflexy. Od 3. měsíce přechodné reflexy*, které umožňují čelit gravitaci (extenze páteře proti gravitaci). Posturální reflexy
– Po narození dítě v poloze na zádech úchop ze střední roviny.
– Primitivní fázický kousací reflex, stereotypní vertikální pohyby nahoru a dolů. – První náhodné diagonálně rotační pohyby.
– V 5. měsíci vertikální pohyb nestereotypní.
Sání** zvýšená činnost m. orbic. oris3.–4. měsíc pohyby předozadní (raný způsob sání – suckling) 4–6 měsíc pohyby nahoru, dolů (vyspělý způsob sání – suking). Při sání je jazyk tvarovaný do misky, či pohárku. Aktivace laterálních úseků jazyka. Jazyk a tvářový mechanismus vyvolávají intraorální podtlak.
6. měsíc ***– Integrace na střed, úchop přes střední rovinu, s tím spojené přetáčení na břicho.
– Prvotní vertikalizace proti gravitaci – začíná sed, který posiluje stabilitu čelisti. Vhodná doba zahájení příkrmů.
– Začíná diagonálně rotační pohyb čelistí (ze strany a dolů). Rozmělní potravu na větší kusy. Stabilita čelisti v otevřené poloze – umožní mobilitu horního rtu.Rty posouvají potravu směrem do úst, vtahují horní nebo dolní ret při vložení potravy do úst. Zvyšuje se pevnost sevření rtů.Začíná lateralizace jazyka. Mění se způsob sání.
7.–9. měsíc 7. měsíc. Začíná lézt, zpočátku dozadu, později dopředu se střídáním horních a dolních končetin, zpočátku se širokou bazí.Zvyšuje se mobilita horního rtu.Od 7. měsíce pohyby laterální nedokonalé, pohyby ze středu do stran.
9. měsícLezení je koordinované, diferencuje končetiny křížem – kontralaterální pohyby.Propojená aktivita rtů spolu s čelistmi. Při žvýkání horní ret v pohybu nahoru a dolůJazyk se pohybuje více do lateralizace
10.–12. měsícVertikalizace do stoje s oporou
12. měsícVertikalizace bez opory, samostatná chůze/bipedální lokomoce.Vědomé diagonálně rotační pohyby při žvýkání měkké potravy.Rty aktivnější, pracují spolu s tvářemi, aby udržely potravu na stoličkách. Použití řezáků/dásně k očištění potravy ze rtů.Od 12. měsíce pohyby laterální nedokonalé, při přesouvání potravy pohyby ze strany na stranu s přestávkou uprostřed. Začíná elevace jazyka
15. měsícPlynulé a koordinované diagonálně rotační pohyby.Stah koutků a tváří.
18. měsícDiagonálně rotační pohyby. Žvýká i tvrdá sousta, potrava může vypadnout z úst, stále ještě otevírá ústa více.Pohyby rotační
24. měsícHlavu při žvýkání drží ve střední linii.Cirkulárně – rotační pohyb čelisti. Otevírá ústa přiměřeně velikosti sousta.Adaptace rtů na žvýkání, občas žvýká se zavřenými rty, může slinitPrecizní elevace jazyka. Jazyk se formuje do podkovy při přiblížení lžíce ke rtům. Plynulý transfer potravy přes střed dutiny ústní.
Předškolní věk
2–4 roky
Zhruba do 3,5 let se formují posturální reflexy.Postupný žvýkání při retném uzávěru.
5 letPercepčně-kognitivní chápání těla ****Musí žvýkat se zavřenými rty.