Senzomotorická integrační terapie – vestibulární systém a propriocepce jsou významné složky v komplexní rehabilitaci poruch řeči.
Tipy na pomůcky pro rozvoj rovnováhy a propriocepce:
Závěsný vak LILI – růžovo/šedý | e-shop MAXMAX.cz + obdobné pro chlapečky:
Závěsné houpací křeslo, zelená, SIESTA TYP 1 | eu-nabytek.cz
PARADISO – Dětská houpačka Swing 2v1 | Sparkys
Muffik – MUFFIK
Ortopedické podlahy MUFFIK DUHA set 8ks – SPOKONOŽKA.cz (spokonozka.cz)
Dětská Montessori balanční houpačka YUPEE (benlemi.cz)
Houpací a balanční prkno duhové | ELIS DESIGN
Zahradní houpačka Rainbow barevná 60 cm – Houseland.cz
Little Tikes Houpací pejsek – modrý | MALL.CZ
Dětský surf | SprávnáHračka.cz | SprávnáHračka.cz | pomůcky pro pohybové hry a motorický rozvoj dětí, vzdělávací pomůcky a didaktické hračky pro mateřské školy, školní družiny a dětské koutky (spravnahracka.cz)
Masážní ortopedická podložka „Puzzle Mix“ 6 modulů| Ortek
sada senzorických kuliček 10 ks – – Megaknihy.cz (vhodné při taktilní, hmatové přecitlivělosti)
Tipy na cvičení pro rozvoj rovnováhy v domácím prostředí
(Na počátku je povídání, ukázky cvičení asi od 3tí minuty…)
How to improve your child’s balance? [The best 57 balance activities for kids] (youtube.com)
Skákací kruhy Hopscotch – – Megaknihy.cz
Senzomotorika pro batolátka
Dětská vodní podložka – mořský svět 2 (onlinehrackarstvi.cz)
Dětská vodní podložka s kontrastními černobílými vzory (onlinehrackarstvi.cz)
LEADSTAR Kojenecká zrcadlová hračka, skládací dětská hračka, na břiše, senzorická hračka s černobílým kontrastním vzorem, ABC abeceda Montessori hračka pro děti 0, 3, 6, 12 měsíců, chlapec, děvčata : Amazon.de: Hračky a hry
Edukační motorické hračky
Sada naučných hraček pro miminka 0–6 měsíců – edukativní box | eliNeli
Sada naučných hraček pro miminka 7–12 měsíců – edukativní box | eliNeli
Sada naučných hraček pro děti od 1 roku (13–18 měsíců) – edukativní box | eliNeli
Sada naučných hraček pro děti od 1,5 roku (19–24 měsíců) – edukativní box | eliNeli
Sada naučných hraček pro děti od 2 let (25–36 měsíců) – edukativní box | eliNeli
Typy na rozvoj jemné motoriky rukou
Playbio Fantacolor Baby – – Megaknihy.cz
První mozaika, motiv doprava | Bambule Království hraček
Pixel Baby (kufřík) – Megaknihy.cz
Puzzle akademie – Hmatík – Kvído (kvido.cz)
Kreslení…. Nespěchejte na malování s klasickými pastelkami. Malé děti potřebují kreslící potřeby uchopovat celou dlaní, nebo špetkově všemi prsty. Především pro ně dooporučujeme:
Voskovky Colorino STAR – 6 barev – SEVT.cz Pozvolna přechod na:
CARIOCA dětské voskovky Teddy Crayons 6 ks – Megaknihy.cz nebo obdoba:
Magická voskovka – 6 barev – SEVT.cz
Zajímavá smyslová alternativa jsou:
Voskovky prstové 6 barev Color Kids DELI EC20790 – – Megaknihy.cz
Obecně je vhodné je malovat na větší svislou plochu, aby pohyb vycházel od ramene a procházel celou horní končetinou, zabráníte tak nerovnoměrně zvýšenému napětí v dlani.
Pokud již dítě zvládne bez zvýšeného svalového napětí tridigitální (tříprstový) úchop, volte silné trojhranné pastelky, nebo fixy
Fixy Stabilo Trio Scribbi | DYS-centrum® Praha z. ú. (dyscentrum.org)
Kores Trojhranné voskové pastelky Krayones Jumbo – 12 barev – SEVT.cz
Pokud se správný úchop ne a ne a nedaří, použijte speciální násadku na měkkou tužku
Nástavec Pinch Grip | DYS-centrum® Praha z. ú. (dyscentrum.org)
Nástavec TPG | DYS-centrum® Praha z. ú. (dyscentrum.org)
————————————————————————————-
ŘÍZENÝ PROGRAM SENZOMOTORICKÉ TERAPIE (Kučera, Fritzlová)
Přehled rehabilitačních pomůcek a možností cvičení:
Podlahový surf
Varianty cvičení:
I. Jízda v pokleku, či dle volby dítěte
II. Jízda na břiše/ „pilot“, odrážení volně. (Landa, TLR)
III. Jízda na břiše/ „pilot“, odrážení řízené obě HK současně, postupný přechod na střídání HK kontralaterálně (Landau, TLR)
IV. Dítě je v pokleku schoulené pasivně, terapeut/ rodič vede jízdu ve směrech ve předu, vzad, vpravo, vlevo. Poznej (pojmenuj) ukaž směr jízdy s vyloučením zraku.
V. Dítě klečí a přitahuje se po laně k danému bodu
RHb. cíl: Stimulace vestibulárního aparátu s propriocepcí s omezením gravitační zátěže, vytváření motorického středu těla (těžiště na simfízu). Bilaterální integrace, kontralaterální zapojení horních končetin (hemisferální spolupráce).
Propriocepce + hmat
Varianty cvičení:
I. Obkreslení postavy.
II. Kamínky – 1. Pokládat na části těla, 2. kamínky v úrovni krku, prsou, břicha – ukaž horní, dolní prostřední. 3. Přetáčení za kamínkem s fixací dolních končetin, úchop přes střední rovinu.
III. Krátká x dlouhá špejle – rozpoznej s vyloučením zraku.
IV. Dotýkáme se prstem definovaného místa na těle (zavřené, otevřené oči, vleže s přechodem střední čáry těla), „překročení“ střední osy těla.
RHb. cíl.: Proprioceptivní stimulace. Hranice těla. Pojmenování částí těla – orientace v tělovém schématu( percepčně kognitivní chápání těla (teprve procítění jednotlivých částí těla umožňuje uvědomění tělového schématu na kognitivní úrovni). Přechod přes osu těla/ střední rovinu. Otáčení, úchop přes střední rovinu.
Hluboká tlaková masáž
Varianty cvičení:
I. Hluboká tlaková masáž overballem
II. Hluboká tlaková masáž – „noření končetin“ (kamínky, písek, fazolky)
RHb. cíl.: Stimulace společných drah hmat + propriocepce
Balanční polokoule (použití z obou stran)
Varianty cvičení:
I. 1 polokoule – „protáčení“ a houpání s oporou druhé osoby. První způsob: Rodič vede a dítě je houpáno. Druhý způsob: Rodič dělá oporu a aktivní je dítě. 2 polokoule – přenášení váhy z jedné na druhou, protáčení (rodič je opora, dítě je aktivní)
II. 3/4 polokoule – přešlapování z jednotlivých polokoulí (vpřed/vzad). Rodič je opora, dítě je aktivní.
RHb. cíl: Základní posturální tonizace při cvičení s jednou polokoulí (když rodič aktivně vede dítě), zesílené čití chodidla (plantár. reflex), dynamická postura, motorická koordinace dolních končetin s akcentací na zátěž vestibulárního aparátu a propriocepce. U všech variant cvičení je důležité dívat se vpřed, nikoliv na zem (nejčastější chyba)
Balanční desky
Varianty cvičení ve stoji
I. Pravolevé houpání
II. Předozadní houpání
III. Pohyb s vychýlením a fixací pohledu do stran a vpřed
IV. Pohyb se zapojením pohybu horní končetiny ve směru pohledu
RHb. cíl: vytvoření smyslového středu těla, dynamická posturální koordinace, zvýšená zátěž vestibulárního aparátu a propriocepce. Při současném zapojení horních končetin a vychýlením pohledu – podporuje vyhasínání AŠTR. Propojení na reflexní úrovni: ruka-oko, oko-ucho. Houpání v sedě/ pohyb vycházející z boků – stimuluje vzpřímení horní části těla.
Bungee houpačka
Varianty cvičení:
I. Kolébání, houpání,
II. Odrážení,
III. Cílené přeskoky (přes střed apod.)
IV. Současné manipulace horních končetin
RHb. cíl: Bazální stimulace vestibulárního aparátu bez gravitační zátěže. Proprioceptivní stimulace. Stimulace chodidel. Stimulace posturálního svalového systému (od centra k periférii). Svalová koordinace, osovost, směrovost.U jedinců s motorickým postižením a problémy s gravitací zážitek z pohybu ve vzpřímené poloze. Bilaterální integrace, smyslová integrace.
Chůze po smyslových šestihranech bez převýšení
RHb. cíl: Stimulace vestibulární systém s propriocepcí. Dynamická koordinace hrubé motoriky. Různé povrchy šestihranů zesilují čití chodidla – hmat. Smyslová integrace. (Plantární reflex)
Přeskoky po smyslových kamenech s převýšením a různým sklonem kamenů
RHb. cíl: Akcentace zvýšené zátěže na vestibulární aparát a proprioceptivní složku. Zesílení vjemu různých textur povrchů – hmat. Smyslová integrace. (Plantární reflex). Dynamická koordinace hrubé motoriky. Odhad vzdálenosti a vnímání výškového rozdílu – přímá stimulace proprioceptivní dráhy tractus spinocuneocereberallis (význam pro motorické učení s odlišnou výškou stupňů)
Chůze smyslové šlépěje (červené nožičky s výstupky) – zúžená báze
Varianty cvičení:
I. Přechod přes šlépěje bez zapojení HK.
II. Přechod přes šlépěje se současným zapojením horních končetin.
RHb. cíl: Stimulace vestibulární systém s propriocepcí. Zesílení vjemu přes chodidlo – hmat. (Plantární reflex). Smyslová integrace. Integrace a koordinace horní /dolní polovina těla
Chůze smyslové šlépěje s výstupky – úzká báze
RHb. cíl.: Stimulace vestibulární systém s propriocepcí. Zesílení vjemu přes chodidlo – hmat. (Plantární reflex). Smyslová integrace.
Chůze po zúžené bázi – balanční chodníčky kombinované.
Varianty cvičení: Pevná základna (dřevěné lišta), měkká základna (role papíru, zúžený profil zátěžového koberce),
vyvýšená měkká základna (polystyrenové vyvýšené desky).
RHb. cíl.: Vestibulární stimulace s propriocepcí. Dynamická koordinace hrubé motoriky. (Plant. ref)
Mobilní labyrinty velké
Varianty cvičení:
I. Využití pro dolní končetiny (DK)
II. Využití pro horní končetiny (HK)
RHb. cíl: Zesílení vjemu a koordinace DK. Integrace dolní a horní polovina těla. Koordinace HK. Hemisferální spolupráce/ bilaterální integrace.
Hmatové boxy „Krabičky“
Varianty cvičení:
I. Využití pro horní končetiny (HK)
II. Využití kombinace dolní končetiny (DK) + HK
RHb. cíl: Integrované spolupráce dolní a horní polovina těla / integrace vjemů HK + DK. Smyslová integrace. (Palmární + plantární reflex)
Hmatové lišty
Varianty cvičení:
I. Vyloučení zraku
II. Integrace zraku – na základě hmatového podnětu, vyhledat zrakem danou texturu.
RHb. cíl: Hmatová stimulace, smyslová integrace.
Propriocepce s vyloučením hmatu
Varianty cvičení:
I. Zátěžové válce, porovnávání tíhy
II. Cílené přibližování prstů, nebo dlaně k definovaným částem těla s vyloučením dotyku a zraku.
RHb. cíl.: Proprioceptivní stimulace.
Propojení základních vývojových mezníků hrubé motoriky a orofaciálního komplexu od narození do 5ti let
Hrubá motorika | Čelist | Rty | Jazyk | |
Raný vývoj do 6. měsíce | – Reflexní odpovědi na klíčové smyslové stimuly (facilitují motorické reakce) – Primární reflexy. Od 3. měsíce přechodné reflexy*, které umožňují čelit gravitaci (extenze páteře proti gravitaci). Posturální reflexy – Po narození dítě v poloze na zádech úchop ze střední roviny. | – Primitivní fázický kousací reflex, stereotypní vertikální pohyby nahoru a dolů. – První náhodné diagonálně rotační pohyby. – V 5. měsíci vertikální pohyb nestereotypní. | Sání** zvýšená činnost m. orbic. oris | 3.–4. měsíc pohyby předozadní (raný způsob sání – suckling) 4–6 měsíc pohyby nahoru, dolů (vyspělý způsob sání – suking). Při sání je jazyk tvarovaný do misky, či pohárku. Aktivace laterálních úseků jazyka. Jazyk a tvářový mechanismus vyvolávají intraorální podtlak. |
6. měsíc *** | – Integrace na střed, úchop přes střední rovinu, s tím spojené přetáčení na břicho. – Prvotní vertikalizace proti gravitaci – začíná sed, který posiluje stabilitu čelisti. Vhodná doba zahájení příkrmů. | – Začíná diagonálně rotační pohyb čelistí (ze strany a dolů). Rozmělní potravu na větší kusy. Stabilita čelisti v otevřené poloze – umožní mobilitu horního rtu. | Rty posouvají potravu směrem do úst, vtahují horní nebo dolní ret při vložení potravy do úst. Zvyšuje se pevnost sevření rtů. | Začíná lateralizace jazyka. Mění se způsob sání. |
7.–9. měsíc | 7. měsíc. Začíná lézt, zpočátku dozadu, později dopředu se střídáním horních a dolních končetin, zpočátku se širokou bazí. | Zvyšuje se mobilita horního rtu. | Od 7. měsíce pohyby laterální nedokonalé, pohyby ze středu do stran. | |
9. měsíc | Lezení je koordinované, diferencuje končetiny křížem – kontralaterální pohyby. | Propojená aktivita rtů spolu s čelistmi. Při žvýkání horní ret v pohybu nahoru a dolů | Jazyk se pohybuje více do lateralizace | |
10.–12. měsíc | Vertikalizace do stoje s oporou | |||
12. měsíc | Vertikalizace bez opory, samostatná chůze/bipedální lokomoce. | Vědomé diagonálně rotační pohyby při žvýkání měkké potravy. | Rty aktivnější, pracují spolu s tvářemi, aby udržely potravu na stoličkách. Použití řezáků/dásně k očištění potravy ze rtů. | Od 12. měsíce pohyby laterální nedokonalé, při přesouvání potravy pohyby ze strany na stranu s přestávkou uprostřed. Začíná elevace jazyka |
15. měsíc | Plynulé a koordinované diagonálně rotační pohyby. | Stah koutků a tváří. | ||
18. měsíc | Diagonálně rotační pohyby. Žvýká i tvrdá sousta, potrava může vypadnout z úst, stále ještě otevírá ústa více. | Pohyby rotační | ||
24. měsíc | Hlavu při žvýkání drží ve střední linii. | Cirkulárně – rotační pohyb čelisti. Otevírá ústa přiměřeně velikosti sousta. | Adaptace rtů na žvýkání, občas žvýká se zavřenými rty, může slinit | Precizní elevace jazyka. Jazyk se formuje do podkovy při přiblížení lžíce ke rtům. Plynulý transfer potravy přes střed dutiny ústní. |
Předškolní věk 2–4 roky | Zhruba do 3,5 let se formují posturální reflexy. | Postupný žvýkání při retném uzávěru. | ||
5 let | Percepčně-kognitivní chápání těla **** | Musí žvýkat se zavřenými rty. |