Omlouváme se, z kapacitních důvodů aktuálně nepřijímáme nové klienty. V případě, že Vaše dítě má problém při kojení, přechodu na příkrmy ze lžičky, nebo nekouše tuhou stravu, obraťte se na specializované pracoviště Mgr. Karolíny Rybkové v Českých Libchavách – www.logorybka.cz. Děkujeme za pochopení.
TIPY NA DOPLŇKY STRAVY
pro děti, které jí málo, nebo omezený repertoár potravin a tím mohou mít nedostatek minerálů, vitaminů a živin. V tomto případě je vhodná řízená dietní výživa. Otázku odběrů na kontrolu minerálů a vitaminů (železo, vitamíny řady B atd) konzultujte vždy s praktickým dětským lékařem.
Fortini: Homepage
TIPY PRO NÁCVIK PITÍ:
Láhev malý medový medvídek TalkTools® – Logopedie Červenková (logopediecervenkova.cz), vhodný pro nácvik sání.
Nácvik pití z hrníčku:
………Při nácviku pití z hrníčku je nutné zvolit velikost odpovídající dětským ručkám a ústům. Níže doporučované hrníčky lze trochu zmáčknout, aby ještě lépe „dosedly“ na rty dítěte a nedocházelo k úniku tekutiny koutky úst. Nácvik pití tekutin z hrníčku zkoušejte trpělivě, pravidelně, nácvik integrujte do Vašich běžných činností. Určitě to půjde.. .:-) Můžete začít třeba hrovou formou ve vaně, kdy si dítě nabírá vodu a zkouší se napít, nebo dává nejdřív napít hračkám, které má ve vaně. ……
Medela Kelímek BabyCup – Medela.cz
Hrníček TalkTools® 30 ml – Logopedie Červenková (logopediecervenkova.cz)
Babycup první kelímek pro miminka a batolata 4ks BABYCUP první kelímek pro miminka, batolata a malé děti | Kočárky.cz (kocarky.cz)
Lze také použít rozličné malé papírové kelímky, které jsou dostání v běžných obchodech tipu Tesco v úseku „Párty :-)“
Na ven doporučujeme láhev b.box s brčkem b.box Láhev na pití s brčkem | MALL.CZ
———————-
Hrníčky nejvíce podporují orálně motorický rozvoj a koordinaci mluvidel. NEDOPORUČUJEME klasické učící hrníčky s přechodovými pítky, protože nepodporují orální motoriku a vytváří tlak na zuby, což není optimální z hlediska ortodontického. Nedoporučujeme ani netekoucí hrníček od Lovi se silikonovou membránou, protože je dost velký a nemá oporu pro horní ret, což nepodporuje koordinovanou motoriku rtů
TIPY, JAK JÍT NA PAPÁNÍ HROVĚ A ZE VŠECH STRAN 🙂
MiniPEDIE – Objevujeme svět! Jídlo Choux, Nathalie – Svojtka.cz
MiniPEDIE – Objevujeme svět hrou! Jídlo Nathalie Choux – Svojtka.cz
Mozaika – Kartičky (krabička) – Ovoce a zelenina • Infoa
Harmonikové leporelo – Mňam mňam • Infoa
Vyzkoušíme papání se zapojením dalšího smyslu – rovnováhy – při houpání: PARADISO – Dětská houpačka Swing 2v1 | Sparkys
Papání při zvýšeném hmatovém vjemu a sníženém zrakovém vjemu
Skip Hop Zoo kalíšek na sušenky | Dětský růžek – kvalitní kočárky, autosedačky a vše ostatní pro miminka, za ty nejlepší ceny. (detskyruzek.cz)
TIPY PRO ČIŠTĚNÍ ZŮBŮ.
Pokud je dítě přecitlivělé a čištění zubů špatně snáší….Umožněte dítěti jeho vlastní „kontrolu“ při čištění. Baby kartáčky by mělo mít možnost snadně uchopit.
innoGIO GIOGiraffe Sonic Toothbrush sonický zubní kartáček pro děti | notino.cz (osvědčený 🙂
Baby Banana Brush První banán růžový od 202 Kč – Zbozi.cz
Jordan Green Clean Baby dětský zubní kartáček – Nazuby.cz
Elmex Baby 0-12 dětský zubní kartáček – Nazuby.cz
4 ks dětský tréninkový zubní kartáček se sací základnou, měkký silikonový dětský zubní kartáček pro věk 0-2 roky, 2 balení, bez bpa | Fruugo CZ
Vibrační sonické kartáčky pro malé děti jsou vhodné, pokud je dítě v pusince extrémně přecitlivělé, jemná vibrace „maskuje a odvede smyslovou pozornost“ a usnadňuje čištění…. Sledujte pozorně pro jaký věk jsou určeny, některé jsou již pro děti od 0 – 6m, některé až od 1 – 2 let….
Jack N’ Jill Tickle Tooth sonický zubní kartáček pro děti | notino.cz
Nuvita Sonic Clean&Care Replacement Brush Heads náhradní hlavice pro sonický bateriový zubní kartáček pro miminka | notino.cz
Bob a Bobek baby dětský sonický kartáček s kosmonautem, 0-5 let, v krabičce – Profimed.cz
https://www.amazon.de/-/cs/dp/B0C5RT9DQX/ref=pd_sbs_d_sccl_3_1/258-9771634-6784263?pd_rd_w=5EGd4&content-id=amzn1.sym.3c81483b-6678-478b-bd4a-9a0aedeab67e&pf_rd_p=3c81483b-6678-478b-bd4a-9a0aedeab67e&pf_rd_r=ASBG9TVXA9N6C45MM5TZ&pd_rd_wg=dUVX0&pd_rd_r=9812ba5b-ece9-463c-9c00-a2bd29841acf&pd_rd_i=B0C5RT9DQX&psc=1
Love Noobs Kousací kroužek, zubní pomůcka, silikonový dětský zubní kartáček, bez BPA, od 4 + měsíců, pro zubní gel, unisex kousací kroužek, hračka : Amazon.de: Produkty pro nejmladší děti
https://www.amazon.de/-/cs/dp/B0BZNX4BZC/ref=pd_sbs_d_sccl_3_2/258-9771634-6784263?pd_rd_w=rIQCY&content-id=amzn1.sym.3c81483b-6678-478b-bd4a-9a0aedeab67e&pf_rd_p=3c81483b-6678-478b-bd4a-9a0aedeab67e&pf_rd_r=2BM1RYWNMN66V8SAR10Q&pd_rd_wg=HdrOc&pd_rd_r=82253a88-b894-4cde-a08a-eb088531a9f8&pd_rd_i=B0BZNX4BZC&psc=1
ODPLENOVÁNÍ 🙂
Velký pokrok Už žádné plenky Marion Cocklico – Svojtka.cz
bebeconfort Mini toaleta Panda se zvuky splachování (lidl.cz)
Nočník s volantem šedý | Bambule Království hraček
Dětská toaleta Panda | Bambule Království hraček
OBTÍŽNÝ PŘÍJEM POTRAVY U DĚTÍ Z POHLEDU KLINICKÉ LOGOPEDIE
Za nejvýhodnější formu stravování kojence je pokládáno kojení, které má všeobecně prospěšný vliv na zdraví miminka. Z logopedického hlediska působí jako „startér“ fyziologického vývoje orálně motorického pohybového subsystému, podporuje dýchání nosem a správný růst čelisti i obličeje. Při obtížích s kojením je vhodná, krom spolupráce s laktační poradkyní, i konzultace s klinickým logopedem.
Konzultace klinického logopeda je vhodná v případech:
- Hrot jazyka je formován do srdíčka, hybnost jazyka je omezená.
- Sání je slabé, miminko neutvoří dostatečný podtlak.
- Krmení trvá déle než 30-40 minut, jsou nutné časté pauzy na dýchání.
- Dítě při krmení široce otevírá čelist / čelist je zatnutá, stahuje rty, tlačí jazykem dopředu nebo stahuje jazyk dozadu do úst.
- Při krmení nebo po něm dítě kašle, dusí se, lapá po dechu, promodrává, vydává vysoko posazené zvuky.
Pro souběžné kojení a krmení z láhve je vhodné věnovat pozornost správnému výběru savičky. Za pozornost stojí i správný výběr dudlíku či kousátka.
Pokud je dítě již schopno sedět s oporou a udrží hlavu zpříma, postupně zavádíme první příkrmy. Obvykle mezi 4.-6. měsícem věku dítěte nabízíme dohladka rozmixovanou kaši na lžičce, následně do 9. měsíce kaši s kousky a různé kukuřičné křupky, dětské sušenky, které jsou dobře rozmělnitelné a rozpustí se v ústech. Zhruba měsíc po úspěšném zavedení lžičky je doporučováno začít učit dítě pít z hrnečku. Od 9. měsíce můžeme nabízet měkkou pevnou stravu nakrájenou na malé kousky. V roce věku je dítě schopné přijímat stejnou konzistenci stravy jako dospělí.
Konzultace klinického logopeda je vhodná v případech:
- Dítě nepřijímá stravu ze lžičky po 9. měsíci věku.
- Čelist a jazyk se pohybují ve velkém rozsahu, dítě i po delší době od zavedení pevné stravy stále vytlačuje jídlo ven z úst.
- Dítě nekouše a nežvýká pevnou stravu v 18. měsících.
- Dítě i po druhém roce věku výrazně sliní.
- Dítě není schopno pít z hrnečku po druhém roce věku.
- Při krmení nebo po něm dítě kašle, dusí se, dáví kousky, promodrává.
VLIV PŘÍJMU A ZPRACOVÁNÍ POTRAVY NA VÝVOJ ARTIKULACE
Orofaciální a oro-faryngo-laryngeální komplex je anatomicky a funkčně propojen. Orgány účastnící se příjmu a zpracování potravy v orální fázi jsou současně orgány artikulační. Rané orálně motorické schopnosti dítěte při příjmu a zpracováním potravy významně ovlivňují následný vývoj pohybů pro budoucí artikulaci hlásek. Díky anatomickým poměrům jazyka a čelisti dítě v prvním půlroce života produkuje zejména vysoké přední a střední samohlásky (e,i,a),
jelikož jazyk vyplňuje téměř celý prostor dutiny ústní. Pohyby jazyka jsou uzpůsobené pro rané sání, jazyk se pohybuje dopředu a dozadu.
V šesti měsících věku začíná čelist růst, sací tukové váčky se vstřebávají, při sání jsou aktivní rty a tváře, a díky postupné koordinaci svalů se čelist stabilizuje. Hrtan i hltan klesají, jazyk je již umístěn více vzadu v dutině úst a hrot jazyka se dotýká horního dásňového výběžku. Takto anatomicky připravený prostor úst umožňuje jazyku vykonávat nové pohyby – pohyb nahoru a dolů a do stran.
Tyto nové pohyby si dítě osvojuje nejdříve při krmení ze lžičky a pití z hrnečku, kdy se učí pohybovat jazykem zralým způsobem, tedy nahoru a dolů (hlásky t,d,n). Při zpracování tuhé stravy pak pohyb jazyka do stran, kdy přesunuje stravu na místo budoucích stoliček. Podstatnou roli hrají i rty, dítě se postupně učí adekvátně otevírat ústa na lžíci, semknout rty a sejmout sousto, při pití z hrnečku aktivovat horní ret (hlásky p,b,m). Zásadní funkci má temporomandibulární kloub, který ovlivňuje
oro-faryngo-laryngeální oblast motoricky i senzitivně. Oslabení jeho funkce se projevuje především problémy s kousáním. Poruchy orálního příjmu mohou být na senzitivní, nebo motorické bázi. Narušení senzitivní složky se projevuje poruchami ústní citlivosti (orální hyposenzitivita, hypersenzitivita). Většinou se vyskytují v kontextu poruch smyslové modulace, nebo smyslových integračních poruch. V praxi jsou často zaměňovány za poruchy polykání. Poruchy na motorické bázi se projevují nejvýrazněji zpožděním vývojových stádií temporomandibulárního kloubu (čelist při zpracování potravy není zapojována v odpovídající pohybové úrovni) a většinou se vyskytují v kontextu zpožďování některých raných stádií hrubé motoriky. Kombinace motorické i senzorické báze poruchy je velmi častá.
Rybková Rejmanová, K., Fritzlová, K.,
Žamberk 2021