Nejste si jisti, zda Vaše dítě správně vyslovuje všechny hlásky? Nebo mluví ve větách, ale jde mu špatně rozumět? Do určitého věku dítě MŮŽE některé hlásky vynechávat, nebo nahrazovat jinou hláskou (tzv. vývojové fonologické poruchy, nebo opožděný fonologický vývoj). NEMĚLO by ale tvořit hlásky na nesprávném místě, nebo nesprávným způsobem (tzv. artikulační poruchy), to není správné v žádném věku. Vývoj artikulace má svou fyziologickou posloupnost. Je závislý na širším vývojovém kontextu dítěte (motorika, sluch, pozornost) a dalších faktorech (zuby, tvar patra, velikost krční a nosní mandle). S rozlišením, co ještě je a co už není vývojová norma, Vám může pomoci tabulka vývoje výslovnosti hlásek:
„CO KDY SPRÁVNĚ VYSLOVOVAT“
Do 1 roku: M B P A E I O U D T N J
Do 2,5 – 3 let: K G H CH V F OU AU
Do 3,5 – 4 let: L Bě Pě Mě Vě
Kolem 4,5 – 5 let: Ň Ď Ť, vyvíjí se Č Š Ž, CSZ
Kolem 5 let: RŘ
Do 6,5 let: ustalují sykavkové diferenciace – kombinace ČŠŽ a CSZ
Věděli jste, jak moc souvisí vývoj hrubé motoriky a vývoj výslovnosti? A to jak dítě v raném věku „papá“ s vývojem výslovnosti? Artikulační motorika – tzn. jemné pohyby pro výslovnost jednotlivých hlásek, tvoří samostatný pohybový subsystém – orálně motorický pohybový subsystém – ten tvoří čelistní kloub, patro, zuby, jazyk a rty. Napadá Vás něco? Ano! Stejnými orgány, kterými „jíme“ – zpracováváme potravu, těmi i „mluvíme“ – artikulujeme. Pokud Vaše dítě mělo nějaký problém s raným příjmem potravy, s kojením, nebo přechodem na tuhou stravu, nebo mělo zpožděné mezníky pohybového vývoje, později sedělo, chodilo, nebo nelezlo, sledujte obzvlášť pozorně vývoj jeho výslovnosti.
Propojení hrubé motoriky a motoriky orofaciální